середа, 30 липня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження

(продовження)



Проєктна  діяльність 

набула широкого поширення, так як передбачає не тільки інноваційні процеси значущих напрямів бібліотечної роботи, втілення власних ідей, а й соціальне партнерство та залучення коштів на вирішення певних питань у громаді.

Одне із запитань стосувалось написання бібліотеками проєктів як партнерських, так і авторських у 2023 р. та І півріччі 2024 р. В анкетних відповідях респондентами названо 40 бібліотечних проєктів.

Більша половина бібліотек працює за власними проєктами (52,4%), спрямованими на конкретну користувацьку аудиторію, її потреби, вподобання і бажання.

Мають місце написання та реалізація коротких і довгострокових грантів (40,5%).  

Також вибудовуються програми за підтримки місцевих владних і виконавчих структур, по суті, громад (7,1%).

Найбільшу кількість проєктів (19) назвали дитячі бібліотеки Олександрійської МЦБС та чотири дитячі бібліотеки Кропивницької МЦБС, які були задіяні у 13-ти проєктах.

Перелік проєктів згідно відповідей респондентів 

благодійний проєкт 

- «Українським дітям – українську книгу»

власні проєкти

- «БібліоМістечко – дитячий простір»

- «Бібліотечний дворик «Бібліотека – захоплююче дозвілля»

- «Будуємо місточок між бібліотекою та садочком»

- «Дитяча бібліотека в Інтернет-просторі: нові маршрути, новий погляд, нова якість» 

- «Inclusion в бібліотеці»

- програми літніх читань «Мандруй у літо разом з книгою!», «Бібліотека – територія безпеки»,  «Діти рекомендують», «Адреса дитинства – ЛІТО», «Книги там, де діти», «Бібліотечне літо для веселих, кмітливих, невгамовних», «Шалене літо на 12 балів»,  «На старт! Увага! Літо!»

- «Почитай-но!»

- «Промені надії»

- «Терпкі історії» (про ВПО)

- «Школа безпеки для маленьких»

- «Я – громадянин, я – патріот, я – житель свого міста»

грантові  проєкти

- «Абетка безпеки «Пес Патрон застерігає» та «Батьківський клуб» зі створення сімейного культурно-дозвіллєвого простору для родин містян та ВПО» в межах проєкту «Швидке реагування в Кіровоградській області для задоволення потреб дітей та їх батьків, які постраждали внаслідок війни в Україні» і «Комплексна підтримка місцевих та регіональних органів влади у наданні інтегрованого пакету соціальних послуг та пільг у Кіровоградській та Полтавській областях та м. Кривий Ріг», що реалізовувалися Благодійним фондом «Безпечне майбутнє» за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ)»

- «Бібліотечний простір «Грай. Читай. Відпочивай» за підтримки ГО «Десяте квітня» та UNHCR Ukraine – Aгентство ООН у справах біженців в Україні та Олександрійської міської ради»

- «Валізка з книжками» за ініціативи Coethe-Institut України та підтримки МЗС Німеччини Coethe-Institut  

- «Волонтер» в межах програми «Розвиток та підтримка молоді Кіровоградської області в умовах воєнного стану через молодіжні ініціативи та UPSHIFT» реалізація ГО «СКЦ «Задзеркалля» у партнерстві з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ)

- «Дитяча точка «ЮНІСЕФ. Спільно» «Простір дружній до дитини» за підтримки Благодійного фонду «Безпечне майбутнє»

- «Реагування на конфлікт та підвищення стійкості України»

-  «Український ПЕН «Незламні бібліотеки» (Unbreakable Libraries)

- «EOP.Kids.Ukraine – в рамках проєкту ОЖІЦ та Кіровоградської ОУНБ ім. Д.І.Чижевського «Діти України і війна. Кропивницький» за підтримки Worldwide Orphans Foundation (WWO) та ГО «Соціальне здоров’я»

 - СпільноПростір «ІнфоСито» за підтримки МБФ «Академія української преси»

місцеві проєкти

- воркшопи «Програмування системи безпеки на платформі Arduino»

«Написання 2D гри мовою програмування Python»

- «Громадський хаб «Амбасадори безпеки»

- «Програма розвитку бібліотек Олександрійської міської територіальної громади на 2022-2026 рр.»

соціальний проєкт

- «Бібліосушка»

 

 

четвер, 24 липня 2025 р.

    Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження 

(продовження)


Бібліотечні   фонди

Як відомо, книжки для юних читачів – це не тільки шляхи у світ знань, літературних відкриттів і захоплень, художнього слова й естетичної насолоди. Книжкові історії, хоча й опосередковано, мають терапевтичний ефект, що впливає на емпатію і почуття дітей і дорослих. А в нинішніх умовах, дитяча книжка – це ще й ментальна підтримка, яка допомагає юним громадянам легше сприймати важку дійсність.

Тому логічними були два запитання анкети щодо змін в інформаційних ресурсах бібліотек у 2022, 2023 та І-й половині 2024 років.

Велику кількість фахівців – 81,8% не задовольняють фонди їхніх бібліотек. 13,6% – вважають, що фонди відповідають запитам читачів, а 4,6% – обрали нейтральну відповідь – «частково».  

Як же поповнювались фонди дитячих бібліотек за вищевказаний період?



Згідно Таблиці, у 2022 р., 72,7% бібліотек, мали нову літературу. Більшість бібліотек отримували документи від 0,3 до 2,0 %. До  9,1%  закладів надійшло від 3,4 до 4,7% документів.

2023 р. мав дуже низькі показники в аспекті, що розглядаємо. Кількість бібліотек, що отримували книжки, склала усього 27,2%. З них, 13,6% бібліотек, мали  надходження  документів  в  межах  2,0 – 2,2%. 

 І-а половина 2024 р. ознаменувалась суттєвим збільшенням кількості бібліотек – 86,4%, що отримували документи. Але кількість цих документів, у порівнянні з 2022 р., практично, не змінилась.

 

 

четвер, 17 липня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження

(продовження)


Бібліотекарі і користувачі усіх бібліотек послуговуються інтернетом.

Фахівці наголосили, що їхні відвідувачі часто користуються платформами Skype і Zoom (61,9%); із задоволенням замовляють і переглядають мультфільми (47,6%), різні фільми (36,3%), віртуальні тематичні екскурсії (28,6%)  і,  навіть,  концерти (9,5 %).

Більше чверті опитаних вказали на важливості таких послуг для читачів, як – онлайн замовлення бібліотечних документів, продовження книг, електронна доставка книг та повідомлення про різноманітні бібліотечні документи (по 61,9 %), створення віртуальних екскурсій (23,8%). Є запит відвідувачів на бук-трейлери (14,3%), як візуально-пізнавального сприйняття літератури (з попереднього посту знаємо, що створення бібліотекарями буктрейлерів складає усього 3,4%).

Бібліотекарі надають допомогу відвідувачам різних вікових категорій під час: створення електронної пошти, електронних презентацій, здійснення онлайн платежів, реєстрації школярів на ЗНО (по 57,1% відповідей); пошуків навчальних закладів/роботи та замовлення квитків (по 50,0%).

Задля того, щоб користувачі ще більше були обізнаними у сфері сучасних інформаційних технологій у бібліотеках організовуються і проводяться індивідуальні консультації, майстер-класи, уроки, функціонують гуртки, клуби, школи, про що заявили 95,2 % респондентів.

Практично усі бібліотеки працюють у соціальних мережах та власних інтернет-ресурсах, що відображено у діаграмі

                                               

фейсбук                                                                       95, 2 %

ютуб                                     33, 3 %

інстаграм           9,5 %

тікток       4, 8 %

бібліотечні  інтернет-ресурси

блог  бібліотеки                               42, 8 %

сайт  бібліотеки      23, 8 %

Як бачимо, перевага у соціальних мережах за сторінками у фейсбук, як у найбільш мобільному, лаконічному інформаційному ресурсі. Слід зазначити, що 38,1% респондентів надали від 2-х до 4-х відповідей на дане запитання. І, таким чином, їхня діяльність висвітлюється більш інтенсивно у соціальних мережах.

Серед власних інтернет-ресурсів бібліотек найбільшу популярність завоювали блоги. Сайти – вдвічі менше. А понад чверть бібліотек не мають власних інтернет-ресурсів, зате вони активно використовують соціальні мережі.

 

 

вівторок, 1 липня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення. 

Про обласне маркетингове дослідження 

(продовження)


ІІ блок питань «Участь бібліотеки в розвитку громади» показав різноформатність інформаційно-культурних програм для громад та підтримку бібліотек громадами.

Іміджевий аспект дитячих бібліотек у громадах проявляється через різнопланову діяльність. З метою швидкого розповсюдження актуальної та корисної інформації на запити користувачів бібліотекарі створюють свою бібліотечну продукцію різних видів і форматів на паперових (49,3%) та електронних носіях (50,7%). Першу позицію займають «відео» про діяльність бібліотек, громадські свята, відомих персон, «модне» читання, місцевий туризм (32,9%). Другу – «тематичні теки» (19,9%), де фіксуються інформації щодо державних, літературно-мистецьких та краєзнавчих подій, видатних осіб краю, психологічної підтримки дітей тощо.

Такі види бібліотечної продукції, як дайджести, поради, консультації, різноманітні інформаційні списки, пам’ятки, листівки видаються у 40,9% бібліотек. А от створення бук-трейлерів на книжки складає усього 3,4%.

Спостерігається активність бібліотек: у заходах і урочистостях громад – загальнодержавних, фольклорних, мистецьких, літературних (68,2%); в організації зустрічей з непересічними-краянами (77,7%), літераторами (54,5%) та волонтерами (18,2%).

Про взаємодію дитячих бібліотек області з їхніми громадами свідчать й такі факти і цифри. 638 культурно-інформаційних програм, організованих і проведених бібліотеками, знайшли позитивні відгуки серед 2,4 тис. відвідувачів категорії «соціально незахищені», у ц. ч. «внутрішньо переміщені особи» та «люди з фізичними порушеннями».

«етнографічна подорож «Історія поселення болгар на Вільшанщині» до дня селища» (Вільшанська селищна БФД);

«щорічні дитячі свята міста на вільному просторі «Небо» (БДФ КЗ «Центральна публічна бібліотека Долинської міської ради»);

«свято радості й надії «Серце віддаємо дітям»; різдвяні, новорічні свята – шоу-зустріч «Провісник миру Миколаю, я від душі вам обіцяю…» (КЗ «Олександрівська бібліотека для дітей»);

«благодійні заходи… до Дня міста та «Школярик», ярмарки до Великодня та Колодія у театральному сквері, виставки-продажі робіт ужиткового мистецтва, та казковий вояж «ДивоБус» селами Олександрійської громади», про який ми писали – детальніше   https://fahovuymassage.blogspot.com/2024/ (МБФ №3 для дітей та ЦМБД Олександрійської МЦБС);

«благодійні заходи «Герої живуть серед нас» та виставка-продаж виробів майстринь» (Побузька МБД);

«Національний тиждень читання. Тиждень поезії», участь у роботі волонтерської благодійної організації «Тепла справа». (БФ № 8 для дітей КЗ «Світловодська МЦБС»).