середа, 13 серпня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження

(продовження)


Бібліотека – громаді,  громада – бібліотеці

Одним з важливих завдань дослідження було дізнатися як взаємодіють бібліотеки зі своїми громадами, а саме: чи відповідає діяльність бібліотек потребам громад і чи відчувають бібліотеки допомогу від громад?

Більша частина учасників дослідження – 63,6% – вважає, що їхні бібліотеки лише частково задовольняють бажання населення.

Решта – 36,4% – дотримуються думки, що громада отримує все необхідне від бібліотечних закладів.

Жоден опитаний не зазначив варіант відповіді «ні». Тобто, можна припускати, що респонденти вважають бібліотеки спроможними надавати якісні послуги.

Про те, що громади підтримують бібліотеки підтвердило 72,7% респондентів.

18,2% учасників дослідження зазначили, що не відчувають підтримку від громад. 

9,1% – не відповіли на дане запитання.


В чому проявляється підтримка бібліотек від громад? 

Окремі відповіді респондентів

 виділення коштів на:

-  поповнення фонду (книг, періодичних видань)

- організацію проведення різноманітних івентів (до Всеукраїнського тижня дитячого читання, літніх програм читання тощо)

- підтримку бібліотечних проєктів

- придбання комп’ютерної техніки, настільних ігор для дітей, канцелярського приладдя 

- оплату інтернет-звязку

- здійснення ремонту приміщень

Також респонденти наголосили, що громади беруть активну участь у заходах бібліотек, зокрема, акціях, благодійних ярмарках і т. п.

Учасники дослідження представили пропозиції щодо більш ефективної роботи їхніх бібліотек на користь громад, які практично співпали з вище перерахованими діями від  громад для бібліотек.

 

 

середа, 6 серпня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження

(продовження)


Імідж бібліотеки здійснюється не тільки шляхом якісного обслуговування  користувачів, а й завдяки різним видам інформування суспільства щодо загальної діяльності закладу. 71,8% бібліотекарів, які брали участь у дослідженні, зазначили, що надають перевагу електронним носіям в інформуванні громадян, а 28,2% – паперовим.

Серед видів е-інформування превалюють відео, про що свідчить половина відповідей респондентів; ще близько половини – дайджести і календарі подій; приблизно чверть – електронні презентації. Решта – це бюлетені, репортажі, інформації для електронних ЗМІ і телеграм-каналу.

На паперових носіях більше викладається матеріалів у вигляді прес-інформацій для місцевих ЗМІ, дайджестів та календарних подій.

Підтвердженням того, що бібліотеки займаються організацією реклами різноманітних програм серед громад, підтвердили 90,9% респондентів.

Своєрідною бібліотечною рекламою є її щорічні звітні збори. Про це зазначила більша половина опитаних, а майже чверть з них роздруковують огляди звітувань з метою ознайомлення діяльності бібліотеки серед закладів-партнерів. Відбувались і нестандартні звітування перед громадами. Наприклад, КЗ «Олександрівська бібліотека для дітей» звітувала про роботу на виконкомі або на сесії селищної ради. А фахівці Олександрійської МЦБС проводили своєрідний інформаційний звіт у міському транспорті.

Окремі приклади іміджевої роботи бібліотек:

   акції «Подаруй бібліотеці книгу»,

«Стань читачем сьогодні»

   позитив-акція «Я люблю свою бібліотеку»

 PR-акції «Влітку книгу прочитай – світ цікавий пізнавай»,

«Виходь у двір читати»

   селфі-акція «Читання – це імідж»

   вулична акція «Я читаю! Й тебе закликаю!»

  анонси бібліотечних заходів на місцевому телеканалі

  бібліовештанка «Мандри по Книголенду»

  бібліопрогулянка «Завітай в бібліотеку – там чекають чудеса»

   відеоролики «Це – твоя бібліотека»,

«Мандрівка неймовірним світом книжок та бібліотеки»,

«Дитяча точка «СПІЛЬНО» в бібліотеці»

   відео бібліовізит «Мандрівка неймовірним світом книжок та бібліотеки»

   віртуальна галерея «Унікальні читачі»

   вуличний буккросинг «Бібліотека під зеленими вітрилами»

   Дні відкритих дверей «Бібліотека – твоє вікно у світ…»,   

«Ви + Ми = Бібліотека@»,   

«З книгою відкриваємо світ»

   дублер-шоу «Бібліотекар на годину»

   ігрові екскурсії до бібліотеки

  онлайн-екскурсія «Мандрівка до книжкового царства»

   реклама бібліотечної послуги «Бебігувернер»

  рекламні запрошення

  

 

середа, 30 липня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження

(продовження)



Проєктна  діяльність 

набула широкого поширення, так як передбачає не тільки інноваційні процеси значущих напрямів бібліотечної роботи, втілення власних ідей, а й соціальне партнерство та залучення коштів на вирішення певних питань у громаді.

Одне із запитань стосувалось написання бібліотеками проєктів як партнерських, так і авторських у 2023 р. та І півріччі 2024 р. В анкетних відповідях респондентами названо 40 бібліотечних проєктів.

Більша половина бібліотек працює за власними проєктами (52,4%), спрямованими на конкретну користувацьку аудиторію, її потреби, вподобання і бажання.

Мають місце написання та реалізація коротких і довгострокових грантів (40,5%).  

Також вибудовуються програми за підтримки місцевих владних і виконавчих структур, по суті, громад (7,1%).

Найбільшу кількість проєктів (19) назвали дитячі бібліотеки Олександрійської МЦБС та чотири дитячі бібліотеки Кропивницької МЦБС, які були задіяні у 13-ти проєктах.

Перелік проєктів згідно відповідей респондентів 

благодійний проєкт 

- «Українським дітям – українську книгу»

власні проєкти

- «БібліоМістечко – дитячий простір»

- «Бібліотечний дворик «Бібліотека – захоплююче дозвілля»

- «Будуємо місточок між бібліотекою та садочком»

- «Дитяча бібліотека в Інтернет-просторі: нові маршрути, новий погляд, нова якість» 

- «Inclusion в бібліотеці»

- програми літніх читань «Мандруй у літо разом з книгою!», «Бібліотека – територія безпеки»,  «Діти рекомендують», «Адреса дитинства – ЛІТО», «Книги там, де діти», «Бібліотечне літо для веселих, кмітливих, невгамовних», «Шалене літо на 12 балів»,  «На старт! Увага! Літо!»

- «Почитай-но!»

- «Промені надії»

- «Терпкі історії» (про ВПО)

- «Школа безпеки для маленьких»

- «Я – громадянин, я – патріот, я – житель свого міста»

грантові  проєкти

- «Абетка безпеки «Пес Патрон застерігає» та «Батьківський клуб» зі створення сімейного культурно-дозвіллєвого простору для родин містян та ВПО» в межах проєкту «Швидке реагування в Кіровоградській області для задоволення потреб дітей та їх батьків, які постраждали внаслідок війни в Україні» і «Комплексна підтримка місцевих та регіональних органів влади у наданні інтегрованого пакету соціальних послуг та пільг у Кіровоградській та Полтавській областях та м. Кривий Ріг», що реалізовувалися Благодійним фондом «Безпечне майбутнє» за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ)»

- «Бібліотечний простір «Грай. Читай. Відпочивай» за підтримки ГО «Десяте квітня» та UNHCR Ukraine – Aгентство ООН у справах біженців в Україні та Олександрійської міської ради»

- «Валізка з книжками» за ініціативи Coethe-Institut України та підтримки МЗС Німеччини Coethe-Institut  

- «Волонтер» в межах програми «Розвиток та підтримка молоді Кіровоградської області в умовах воєнного стану через молодіжні ініціативи та UPSHIFT» реалізація ГО «СКЦ «Задзеркалля» у партнерстві з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ)

- «Дитяча точка «ЮНІСЕФ. Спільно» «Простір дружній до дитини» за підтримки Благодійного фонду «Безпечне майбутнє»

- «Реагування на конфлікт та підвищення стійкості України»

-  «Український ПЕН «Незламні бібліотеки» (Unbreakable Libraries)

- «EOP.Kids.Ukraine – в рамках проєкту ОЖІЦ та Кіровоградської ОУНБ ім. Д.І.Чижевського «Діти України і війна. Кропивницький» за підтримки Worldwide Orphans Foundation (WWO) та ГО «Соціальне здоров’я»

 - СпільноПростір «ІнфоСито» за підтримки МБФ «Академія української преси»

місцеві проєкти

- воркшопи «Програмування системи безпеки на платформі Arduino»

«Написання 2D гри мовою програмування Python»

- «Громадський хаб «Амбасадори безпеки»

- «Програма розвитку бібліотек Олександрійської міської територіальної громади на 2022-2026 рр.»

соціальний проєкт

- «Бібліосушка»

 

 

четвер, 24 липня 2025 р.

    Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження 

(продовження)


Бібліотечні   фонди

Як відомо, книжки для юних читачів – це не тільки шляхи у світ знань, літературних відкриттів і захоплень, художнього слова й естетичної насолоди. Книжкові історії, хоча й опосередковано, мають терапевтичний ефект, що впливає на емпатію і почуття дітей і дорослих. А в нинішніх умовах, дитяча книжка – це ще й ментальна підтримка, яка допомагає юним громадянам легше сприймати важку дійсність.

Тому логічними були два запитання анкети щодо змін в інформаційних ресурсах бібліотек у 2022, 2023 та І-й половині 2024 років.

Велику кількість фахівців – 81,8% не задовольняють фонди їхніх бібліотек. 13,6% – вважають, що фонди відповідають запитам читачів, а 4,6% – обрали нейтральну відповідь – «частково».  

Як же поповнювались фонди дитячих бібліотек за вищевказаний період?



Згідно Таблиці, у 2022 р., 72,7% бібліотек, мали нову літературу. Більшість бібліотек отримували документи від 0,3 до 2,0 %. До  9,1%  закладів надійшло від 3,4 до 4,7% документів.

2023 р. мав дуже низькі показники в аспекті, що розглядаємо. Кількість бібліотек, що отримували книжки, склала усього 27,2%. З них, 13,6% бібліотек, мали  надходження  документів  в  межах  2,0 – 2,2%. 

 І-а половина 2024 р. ознаменувалась суттєвим збільшенням кількості бібліотек – 86,4%, що отримували документи. Але кількість цих документів, у порівнянні з 2022 р., практично, не змінилась.

 

 

четвер, 17 липня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження

(продовження)


Бібліотекарі і користувачі усіх бібліотек послуговуються інтернетом.

Фахівці наголосили, що їхні відвідувачі часто користуються платформами Skype і Zoom (61,9%); із задоволенням замовляють і переглядають мультфільми (47,6%), різні фільми (36,3%), віртуальні тематичні екскурсії (28,6%)  і,  навіть,  концерти (9,5 %).

Більше чверті опитаних вказали на важливості таких послуг для читачів, як – онлайн замовлення бібліотечних документів, продовження книг, електронна доставка книг та повідомлення про різноманітні бібліотечні документи (по 61,9 %), створення віртуальних екскурсій (23,8%). Є запит відвідувачів на бук-трейлери (14,3%), як візуально-пізнавального сприйняття літератури (з попереднього посту знаємо, що створення бібліотекарями буктрейлерів складає усього 3,4%).

Бібліотекарі надають допомогу відвідувачам різних вікових категорій під час: створення електронної пошти, електронних презентацій, здійснення онлайн платежів, реєстрації школярів на ЗНО (по 57,1% відповідей); пошуків навчальних закладів/роботи та замовлення квитків (по 50,0%).

Задля того, щоб користувачі ще більше були обізнаними у сфері сучасних інформаційних технологій у бібліотеках організовуються і проводяться індивідуальні консультації, майстер-класи, уроки, функціонують гуртки, клуби, школи, про що заявили 95,2 % респондентів.

Практично усі бібліотеки працюють у соціальних мережах та власних інтернет-ресурсах, що відображено у діаграмі

                                               

фейсбук                                                                       95, 2 %

ютуб                                     33, 3 %

інстаграм           9,5 %

тікток       4, 8 %

бібліотечні  інтернет-ресурси

блог  бібліотеки                               42, 8 %

сайт  бібліотеки      23, 8 %

Як бачимо, перевага у соціальних мережах за сторінками у фейсбук, як у найбільш мобільному, лаконічному інформаційному ресурсі. Слід зазначити, що 38,1% респондентів надали від 2-х до 4-х відповідей на дане запитання. І, таким чином, їхня діяльність висвітлюється більш інтенсивно у соціальних мережах.

Серед власних інтернет-ресурсів бібліотек найбільшу популярність завоювали блоги. Сайти – вдвічі менше. А понад чверть бібліотек не мають власних інтернет-ресурсів, зате вони активно використовують соціальні мережі.

 

 

вівторок, 1 липня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії сьогодення. 

Про обласне маркетингове дослідження 

(продовження)


ІІ блок питань «Участь бібліотеки в розвитку громади» показав різноформатність інформаційно-культурних програм для громад та підтримку бібліотек громадами.

Іміджевий аспект дитячих бібліотек у громадах проявляється через різнопланову діяльність. З метою швидкого розповсюдження актуальної та корисної інформації на запити користувачів бібліотекарі створюють свою бібліотечну продукцію різних видів і форматів на паперових (49,3%) та електронних носіях (50,7%). Першу позицію займають «відео» про діяльність бібліотек, громадські свята, відомих персон, «модне» читання, місцевий туризм (32,9%). Другу – «тематичні теки» (19,9%), де фіксуються інформації щодо державних, літературно-мистецьких та краєзнавчих подій, видатних осіб краю, психологічної підтримки дітей тощо.

Такі види бібліотечної продукції, як дайджести, поради, консультації, різноманітні інформаційні списки, пам’ятки, листівки видаються у 40,9% бібліотек. А от створення бук-трейлерів на книжки складає усього 3,4%.

Спостерігається активність бібліотек: у заходах і урочистостях громад – загальнодержавних, фольклорних, мистецьких, літературних (68,2%); в організації зустрічей з непересічними-краянами (77,7%), літераторами (54,5%) та волонтерами (18,2%).

Про взаємодію дитячих бібліотек області з їхніми громадами свідчать й такі факти і цифри. 638 культурно-інформаційних програм, організованих і проведених бібліотеками, знайшли позитивні відгуки серед 2,4 тис. відвідувачів категорії «соціально незахищені», у ц. ч. «внутрішньо переміщені особи» та «люди з фізичними порушеннями».

«етнографічна подорож «Історія поселення болгар на Вільшанщині» до дня селища» (Вільшанська селищна БФД);

«щорічні дитячі свята міста на вільному просторі «Небо» (БДФ КЗ «Центральна публічна бібліотека Долинської міської ради»);

«свято радості й надії «Серце віддаємо дітям»; різдвяні, новорічні свята – шоу-зустріч «Провісник миру Миколаю, я від душі вам обіцяю…» (КЗ «Олександрівська бібліотека для дітей»);

«благодійні заходи… до Дня міста та «Школярик», ярмарки до Великодня та Колодія у театральному сквері, виставки-продажі робіт ужиткового мистецтва, та казковий вояж «ДивоБус» селами Олександрійської громади», про який ми писали – детальніше   https://fahovuymassage.blogspot.com/2024/ (МБФ №3 для дітей та ЦМБД Олександрійської МЦБС);

«благодійні заходи «Герої живуть серед нас» та виставка-продаж виробів майстринь» (Побузька МБД);

«Національний тиждень читання. Тиждень поезії», участь у роботі волонтерської благодійної організації «Тепла справа». (БФ № 8 для дітей КЗ «Світловодська МЦБС»).

 

 

пʼятниця, 20 червня 2025 р.

 Бібліотека для дітей в громаді. Реалії  сьогодення.

Про обласне маркетингове дослідження 

(продовження)


Знайомимо з основними аспектами дослідження, які можуть допомогти бібліотечним фахівцям у питаннях організації та подальшого розвитку дитячих бібліотечних закладів.

Отже, згідно відповідей респондентів на І Блок питань, три дитячі бібліотеки мають статус «юридична особа», інші – це філії центральних публічних бібліотек, по 7 закладів є цифровими хабами (за проєктом УБА, Міністерства цифрової трансформації)  та  професійними партнерами Української бібліотечної асоціації.

Практично всі респонденти (90,9%) наголосили, що не мають проблем у зв’язку з територіальним поділом та віднесенням бібліотеки до певної громади. 

4,5% опитаних зазначили, що бракує юридичної допомоги у деяких питаннях.

Усі бібліотеки мають освітлення, опалення, бібліотечні меблі, комп’ютерну техніку. Разом з тим, учасники дослідження наголосили, що їхні заклади потребують: додаткового освітлення (13,6%) і опалення (18,2%); оновлення бібліотечних меблів (72,7%) і комп’ютерної техніки (77,3%).

31,8% бібліотек обладнані пандусами, а решті бібліотек необхідне їх встановлення.

У 4,5% закладів є інклюзивні інформаційно-технічні засоби, а про потребу в них заявили 45,5% бібліотек.

22,7% бібліотек забезпечені укриттями для відвідувачів, для 59,1% керівників закладів – це нагальне питання. 18,2% опитуваних відповіли, що їхні відвідувачі, в разі необхідності, користуються укриттями поруч.

На розвиток бібліотечних закладів найбільше коштів виділяється з бюджету громад. Незважаючи на складні умови сьогодення, присутнє матеріальне заохочення бібліотекарів, хоча й в не повному обсязі. Бібліотекарям (у 95,5% закладах) виплачують щорічну стовідсоткову матеріальну допомогу на оздоровлення.

36,3% відповідаючих навели приклади позитивних змін у І півріччі 2024 р. у своїх закладах.

Окремі приклади: «…виділено з місцевого бюджету 40 тис. грн для придбання книг. Всі замовлені книги для дітей» (філія «Дитяча бібліотека» КЗ «Публічна бібліотека»  Кетрисанівської сільської ради);

«…з бюджету громади виділені кошти на придбання кольорового принтера – 15,0 тис.; поповнення фонду бібліотеки – 10,0 тис. грн; проведено заміну електропроводки, частково виділяються кошти на проведення косметичного ремонту бібліотеки; протягом 2023, 2024 років виділяються кошти за програмою національно-патріотичного виховання…», це понад 10 тис. грн (КЗ «Олександрівська бібліотека для дітей»);

Мали «фінансову підтримку від міської влади на проведення ремонтних робіт в приміщенні бібліотеки; отримали меблі, ігровий інвентар та матеріали для проведення заходів від благодійників фонду «Безпечне майбутнє».  … До послуг відвідувачів додалися безкоштовні консультації психолога та логопеда»  (МБФ №3 для дітей Олександрійської МЦБС).