четвер, 11 лютого 2021 р.

 Дитячі  бібліотеки  області – 2020   

Голованівська  районна  бібліотека  для  дітей

Фахівці закладу широко популяризували фонд бібліотеки та займались проведенням просвітницьких заходів. Перш за все, це оформлення книжково-ілюстративних виставок: «Козацькій славі жити у віках», «Крути: трагедія, подвиг, пам’ять», «Їх подвиг палає безсмертним вогнем», «Маленьким українцям про рідну країну», «Плекаймо рідну мову», «Читай рідною мовою», «Бібліоліто – 2020», «Граючись – навчаємось», «Новинки!!!», «Нові книги – нові друзі», «Цікаві новинки в дитячу корзинку», «Прочитай своєму янголятку», «Тільки для дівчаток», «Найцікавіші книги для хлоп’ят», «Коло сімейного читання.  6+». 

Сподобалася користувачам і виставка-акція «Подаруй «сердечко» улюбленій книзі». Задля цього читачі бібліотеки писали свої імена та прізвища на паперових «сердечках», які вкладали в книгу, що подобається і ставили на виставку. Також за умовами акції, діти розповідали про книгу своїм друзям та однокласникам. Були книги, які отримали від читачів по кілька сердечок. Схвальні відгуки про виставку були від батьків та вчителів, а книги користувалися великим попитом серед відвідувачів закладу.

До Всеукраїнського онлайн марафону дитячого читання «Єднаймо душі словом Кобзаря» залюбки приєдналися 12 користувачів РБД молодшого та середнього шкільного віку. Фото 5-ти учасників марафону було розміщено на Блозі бібліотеки.

Усним журналом «Жила колись на світі Леся» розпочався запланований цикл заходів, присвячений 150-й річниці від дня народження Лесі Українки. До прочитаних віршів поетеси діти намалювали малюнки, переглянули мультимедійну презентацію «До Лесі на гостину», взяли активну участь у літературних іграх за творами поетеси, інсценізували казку «Три метелики», вибирали для читання книги. Користувачі Інтернет-центру бібліотеки переглянули бук трейлер за книгою Є. Білоусова «Лесина пісня» та відео кліп на пісню «Вечірня година».

Під час літнього відпочинку юним користувачам пропонували, окрім книжкових виставок, ретро-читання з коментуванням «Бабусині книжки», казковий квест «Вам, і казка, і бубликів в’язка», літературний пінг-понг «Знайди пару герою», участь у фото колажі «Stop-кадр». Майже 70 читачів бібліотеки змагалися за перемогу у традиційному бібліотечному конкурсі «Найкращий читач літа 2020». Активно долучилися юні користувачі до проведення акції «Book-симпатія 2020». З нагоди Міжнародного дня дитини 12 юних користувачів бібліотеки нагородили дипломами «Найактивніший читач 2020 року».

З метою популяризації бібліотеки для громади селища організовувались культурно-просвітницьких заходи. Так, на базі РБД, у березні, відбувся творчий діалог «Як не загубити читача у ХХІ столітті» за участі учителів зарубіжної і української літератур, бібліотекарів закладів загальної середньої освіти району. Учасники заходу ділилися досвідом щодо залучення школярів до систематичного читання та формування компетентного читача, участі у Всеукраїнському конкурсі «Книгоманія», різноманітних заходах Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек і Всеукраїнського тижня дитячого читання; презентували порт фоліо кращих читачів-учнів та проєкт «Літературні перлини Голованівщини», присвячений творчості письменників-земляків. Завідуюча РБД О. Коверко, в рамках міні-тренінгу «Навіщо читати книги», представила презентацію «Користь читання. Вплив книги на Людину», виставку книг сучасної літератури для дітей, провела мозковий штурм «27 причин читати книгу». Атмосферу взаєморозуміння і доброти створила місцева поетеса Н. Прядка, читаючи вірші з власної збірки поезій «Душі моєї полинові меди».

  

На початку вересня бібліотека, разом з дитячою школою мистецтв, організувала виставку 30-ти картин юної художниці – шестирічної О. Цобенко, серед яких пейзажі, натюрморти, морський та тваринний світ. Найяскравішими «родзинками» були картини «Квітуча моя Україна», «Рожевий птах» та «Кольоровий підводний світ».

 

Восени, першу екскурсію до дитячої бібліотеки здійснили першокласники місцевої школи віртуально. Бібліотекарі передали вчителям флешку з відео «Завітай в книжковий дім, тут цікаво буде всім!» та книжкові закладки-запрошення для кожного учня. Записатися до бібліотеки першокласники приходили з батьками, бабусями, дідусями, братиками та сестричками.


Також фахівці закладу оформили фото колаж «Stop-кадр» зі світлинами кращих читачів та моментів бібліотечного життя, біля яких із цікавістю затримуються відвідувачі.

понеділок, 8 лютого 2021 р.

 Дитячі  бібліотеки  області – 2020   

Вільшанська  районна  бібліотека для дітей

 

Бібліотека активно займалась популяризацією читання, чому сприяли різноманітні форми роботи. Серед заходів патріотичного спрямування, що привернули увагу користувачів: вулична акція «Прочитай книги про Україну» з книжковою виставкою «Моя земля – Незалежна Україна» та краєзнавчо-історичною вікториною «У серці моїм живе Україна»; відео презентація «Подія, що пережила час» про історію виникнення свята Соборності України; історична подорож «Герої Крут – для нащадків взірець» з виставкою літератури «Крути – цвіт української нації» та переглядом відеофільму «Лист без конверта»; година миру «Хай буде мир віднині і довіку»; електронна презентація «Увічнення пам’яті Тараса Шевченка в Україні і світі»; віртуальна виставка «Національний скарб – українська книга»; онлайн читання «України диво барвінкове – дзвінка співуча рідна мова» та онлайн майстер-клас «Голуб Миру» з О. Михайловою, студенткою Миколаївської філії Київського національного університету культури і мистецтв.


       Народознавчо-краєзнавча тематика користується попитом завжди. Адже це не тільки нові знання про місцевість проживання, а й знайомство з неординарними особистостями і відкриття мистецької краси. 

Так, наприклад, у юних читачів викликали зацікавленість: краєзнавчий променад «Люди, які звеличують наш край» з місцевим краєзнавцем В. Вовченко, де йшлося про відомих художників-земляків, роботи яких зберігаються у місцевому музеї; народознавча відео довідка «Зелене свято у травах іде»; фото зона з вишитими старовинними рушниками різноманітних орнаментів та кольорової гами, що використовувались на Вільшанщині в різні часи; виставка народної вишивки «Візерунок долі», створених людьми з особливими потребами.

    Бібліотечний клуб «Другарче» продовжував знайомити усіх охочих з їх рідною землею на таких засіданнях: час запитань і відповідей «Моя маленька Батьківщина»; краєзнавчий крос «Крокуючи вулицями рідного села» за участі директора районного українсько-болгарського історичного музею В. Поліщука; віртуальна подорож визначними місцями України «Відкриваємо Україну знов». 

    Здібності, фантазія та витвори юних користувачів демонструвались, зокрема, під час майстер-класу «Захоплююче миловаріння», який провела семикласниця В. Семенова, що захоплюється створенням ароматного мила майже два роки; виставки-композиції «На гостини завітай, панну Осінь привітай».  


  
 
       Реалізація програми літнього читання «Книга. Літо. Драйв» відбувалась завдяки читанням у парку, щотижневих переглядів мультфільмів та у форматі онлайн. Перш за все, це – книжково-ілюстративні виставки: «Знайомтесь: нові книги», «Літо – час для читання», «На хвилі читацьких захоплень», «В душі бринить струна єдинародина, книга і дитина» з літературою про сімейну педагогіку, дитячу психологію, родинні стосунки,  всебічний розвиток дитини; літературні посиденьки «До нас прийшла нова книга»; літературні жмурки «Знайди героя казки» та бібліокросинг «Стежинами книжкового літа». В онлайн режимі відбулися: відео-години «Читаю сам і раджу Вам!»; віртуальна подорож «Літературна Європа»; онлайн рекомендація книги «Чудова енциклопедія для сучасних дівчаток»; віртуальна виставка «Книги про Україну, від яких Ваші діти будуть у захваті».



 

пʼятниця, 5 лютого 2021 р.

 Дитячі  бібліотеки  області – 2020   

Витязівська  сільська  дитяча  бібліотека

З метою популяризації закладу бібліотекарка у роботі застосовувала різні форми заходів. Зокрема, це: година спілкування «Мандруємо непрочитаними сторінками»; конкурс малюнку «Сонячне літо»; соціологічне та маркетингове опитування «Чи знаєш ти свої права?», «Що б ти хотів змінити в бібліотеці?»; відео перегляд фактів голодомору «Пам'ять крізь призму болю»; відео-привітання «Місце зустрічі  – країна дитинства»; бібліо пікнік на свіжому повітрі; видання кишенькових буклетів «Витязівська дитяча бібліотека інформує…», «Твоя безпека. Стоп булінг». Також здійснено оновлення фото стендів – пам’яті учасників ліквідаторів екологічної катастрофи «Чорнобиль не має минулого», «Ніхто не забутий» (про героїв Другої Світової війни), «Зустріч через роки» (про воїнів-афганців), «Слава українському солдату» (про учасників АТО).

Естетичного забарвлення заходам додавали виставки малюнків читачів, вишивки місцевих майстринь.

Для заохочення дітей до книги, проводилися читання, в ході яких використовувались м’які іграшки, пропонувалися альбоми та фарби для малювання, комплекти видань для розмальовок.

Діти зі своїми батьками приходили до бібліотеки за літературою й разом писали корисні лайфха́ки для усіх відвідувачів. Наприклад: «Багато читайте, слухайте аудіо книги», «Малюйте книжкових героїв», «Грайтеся і перевіряйте, чи правда написана в книжках», «Знайдіть нове хобі» тощо. Таким чином, до когорти читачів бібліотеки долучилося ще 5 родин – 14 читачів, яким видано 72 примірники документів.

 

четвер, 4 лютого 2021 р.

 Сьогодні – АКТУАЛЬНО

    Роль  дитячих  бібліотек  у  відновленні  знань  школярів 

про це йдеться і на цьому наголошується у дослідженні 2020 року, що проведене Northwest Evaluation Association (США). Згідно з даними дослідження, внаслідок пандемії відбулась суттєва втрата результатів попереднього навчання школярів: 30% з читання і 50% з математики.

За період літніх канікул 2020 року учні втратили знання, які здобували протягом півроку, а в деяких випадках і протягом цілого року навчання [https://cutt.ly/zkseUPW].  

Найбільший показник втрати результатів навчання спостерігається серед учнів початкової школи. Складність полягає ще й в тому, що учні початкової школи потребують особистого спілкування з вчителем або інструктором. Експерти застерігають, що втрата знань в початкових класах негативно вплине на всю подальшу успішність учнів під час навчання в школі і зрештою на можливість вступу до вищих навчальних закладів.

Тому, вже у 2020 році, по всьому світу активно впроваджувались стратегії відновлення знань учнів. Літні канікули 2021 року теж продовжать цю тенденцію.

В Україні серед усіх закладів неформальної освіти дитячі і шкільні бібліотеки можуть відіграти ключову роль у процесі відновлення знань.

         Дитячим бібліотекам варто вже зараз планувати всеукраїнську літню програму для своїх відвідувачів-школярів, координуючи зусилля з іншими закладами, відповідними державними установами, батьками і обов’язково комунікувати зі ЗМІ.

     Інформацію про цінність дитячих бібліотек для якісної освіти варто донести після реалізації програми.

Ключові сфери бібліотечних послуг з досвіду бібліотек США – це: ранній розвиток, здоров’я, читання влітку, цифрова освіта, неформальна освіта/навчання впродовж життя, економічний розвиток, навички для працевлаштування та розвитку кар’єри, громадська активність.

Рекомендуємо звернути увагу на  Новинний портал CNBC (американський кабельний, супутниковий та Інтернет телевізійний канал, зі штаб-квартирами у 10-ти країнах світу: у США, Європі, Азії та 13-ти підрозділами), який називає бібліотеки серед провідних інституцій, які допомагають відновлювати знання школярів:

https://www.cnbc.com/.../coronavirus-school-closures...

 Увага як бібліотечна система Нью-Йорка доносить інформацію про ефект від бібліотечних програм читання:

http://www.nysl.nysed.gov/libdev/summer/research.htm

 Більше інформації щодо стратегій відновлення знань можна знайти, зокрема, на сайті ЮНЕСКО:

https://en.unesco.org/.../unesco-covid-19-response...

 

середа, 3 лютого 2021 р.

 Дитячі  бібліотеки  області – 2020

 КЗ «Бобринецька  районна  дитяча  бібліотека»

Бібліотека стала місцем надання доступу до інформаційних ресурсів усім категоріям громадян. Адже під час карантину школярі мали більше часу проводити з батьками, приділяти увагу читанню книг та різноманітній творчості, що й стало своєрідним орієнтиром бібліотекарям щодо організації заходів користувачам. Так, бібліотекарі допомагали учням та батькам в організації процесу дистанційного навчання, у створенні презентацій та пошуку індивідуальних довідок, адже у багатьох родин відсутнє підключення до мережі Інтернет, працювати в мобільному додатку Viber, який дозволяв створювати групи для спілкування та онлайн-конференцій. У квітні бібліотека запропонувала он-лайн марафон «Читаємо з нами» твори українських сучасних авторів, який спонукав звернутися до книжок не лише дітей молодшого шкільного віку, а й їхніх батьків.  

На сторінках бібліотечного Блогу відвідувачі переглядали різноманітні матеріали про відомих людей: «Фундатор театру світової слави» (до 180-річчя від дня народження М. Кропивницького); «Маленькі дикуни» (до 160- річчя від дня народження Е. Сетон-Томпсона); «Володимир Винниченко: портрет на тлі епохи» (до 140-річчя від дня народження письменника); «Безсмертя подвигу» (до 100-річчя від дня народження В. Порика, учасника руху Опору); «Видатні особистості. Біографічні нариси для дітей». Також бібліотекарі створили рубрику Блогу «Література як мікстура» з бібліотечною «книжковою вакцинацією». А за допомогою додатку для створення інтерактивних завдань LearningApps.org бібліотекарі викладали онлайн вікторини. Серед інших віртуальних заходів, зокрема, такі: фото ресурс «Жива пам'ять поколінь» до 75-ї річниці Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні та Дня пам’яті та примирення, під час якого жителі району надсилали на електронну адресу закладу фото учасників тих подій, а бібліотекарі під хештегом #Памятаємо_перемагаємо монтували фото; інформаційно-рекомендаційний список літератури «Стоп булінг»; он-лайн флешмоби – «Літо веселих витівок» до Дня захисту дітей  та  #Намисто_єдності до Всесвітнього дня вишиванки зі світлинами учасників в українському національному вбранні.

Актуальні й цікаві питання для дітей і дорослих розглядались у «Школі громадянина» на тематичних засіданнях «Відповідальність неповнолітніх за скоєння правопорушень» та «Де можуть працювати підлітки?».

Краєзнавство знайшло відображенням у різних напрямах роботи бібліотеки. Так, із захопленням та цікавістю пройшло обговорення матеріалу на допомогу вивченню курсу шкільного предмету «біологія» – «Лишайники та ліхенофільні гриби гранітних відслонень Бобринецької балки», розміщеного в Чорноморському ботанічному журналі. Планується по завершенні карантину, разом з учасниками заходу, здійснити екологічну подорож балкою та закріпити отриманні знання. А з метою збереження природи  краю, на Блозі розмістили допис «Живі символи» з розповіддю про представників фауни зображених на державних гербах, які стали символами країн, у т. ч., йшлося й про птаху-символ м. Бобринець – дрофу.

    У коворкінг-просторі бібліотеки, для широкого кола відвідувачів, відбулись: презентації книг, подарованих земляками – Р. Базака «Преса Кіровоградщини (1874-1921 рр.):  історико-функціональний аспект, типологічна характеристика», М. Шевряков «Витоки» (збірка поезій); історико-краєзнавчий екскурс «Історик є невільником джерела» про праці Н. Яковенко, в яких відображено історичні події в Україні XIV-XVIII ст.  

  

       Продовжувалась робота за проєктом соціальної дії «Бібліотека свободи» в рамках конкурсу грантів «Місцеві ініціативи для розвитку громад» за підтримки Програми DOBRE. За підтримки Агенції сталого розвитку «Хмарочос» відбулися: День фінансової грамотності «Монополія» – ділове коло «Бібліотека: як заробляти на читанні»; гра «Всесвіт можливостей»; дитячі розвиваючі ігри – «Монополія», «Бізнес», «Хто я», «Навколо світу», «Україна». Спільно з ГО «Сучасниця» провели соціальну гру «Бути жінкою», через яку дізнавались про стереотипи щодо ролі жінок у суспільстві та показували способи протидії їхньої дискримінації.

 

Як методичний центр району щодо обслуговування користувачів-дітей працівники бібліотеки дбали про професійні видання для своїх колег. Видано інформаційно-методичну довідку «Інноваційні форми масової роботи в бібліотеках – вимога часу», методичні поради «Бібліотечні акції: корисно, цікаво, актуально», рекомендаційний покажчик «Знаменні та пам’ятні дати 2021 року», календарі-плакати на 2021 рік «Бібліотека@: знай, мрій, твори!» та «Ви + Ми = Бібліотек@».

Фахівці бібліотеки максимально висвітлювали свою роботу у 67-ми публікаціях, 125 фото, 1 відео, розміщених у ЗМІ.

понеділок, 1 лютого 2021 р.

 

    Дитячі  бібліотеки  області – 2020             

Звітний рік видався складним на всіх життєдіяльних напрямах. Але, водночас, навчив людей пильніше придивлятись навколо, звертати увагу на те, що раніше здавалось не важливим. Розширився й спектр наших поглядів на соціум, як такий. Змінились і підходи до роботи.


У минулому році бібліотечні заклади декілька місяців були зачиненими для відвідувачів через карантинні обмеження. Бібліотекарі займались обслуговуванням відвідувачів як у звичному режимі, так і пристосовували свої послуги до дистанційного формату. Не дивлячись на те, що кількість користувачів-дітей та відвідувань зменшилась у 1,2 рази, у порівнянні з 2019 роком, все ж таки дитячі бібліотеки були не менш важливими і потрібними, як і раніше. І про це свідчать факти.

Так, юні користувачі долучались разом зі своїми батьками до різноманітних заходів через бібліотечні сайти, блоги, соціальні мережіFacebook, YouTube. Зокрема, відвідування сайтів дитячих бібліотек склали 135,6 тис. Користувачам пропонувались створені бібліотекарями – віртуальні книжкові виставки, відео читання казок, бук-трейлери, тематичні відео ролики, рекомендаційні списки літератури, майстер-класи та відео уроки від творчих майстринь, інтернет-вікторини, віртуальні подорожі, бібліо кінозали, розповіді про видатних особистостей, ювілярів року та багато іншого.

Навесні та влітку бібліотеки області запросили дітей до участі у 5-ти всеукраїнських конкурсах і марафоні, які проходили, практично, віртуально. На запрошення відгукнулись 2593 користувачів-дітей, від 8-ми до 18-ти років, із різних містечок, сіл і селищ нашого краю, які представили 360 творчих робіт. Як результат, у всіх конкурсах є переможці від наших закладів.

Також для фахівців – це був час опанування новими професійними інформаційно-технологічними знаннями, впровадження незвичних форм роботи, участі в оперативних і дієвих форматах з підвищення фахового рівня – індивідуальні консультації, методичні поради, онлайн семінари, конференції, вебінари. Тут розглядались актуальні питання такі, як: «сучасне формування бібліотечних фондів» (комплектування, облік, оптимальні розміщення, розстановка та зберігання фонду); «вивільнення фондів від застарілих документів»; «моделювання внутрішнього простору бібліотеки»; «організація заходів у соціальних мережах»; «впровадження інноваційних заходів для дітей»; «розробка бібліотечних проєктів і програм» тощо.

Підсумовуючи вищезазначене, дозволимо собі погодитись з думкою колег Олександрійської ЦМБД ім. Ю.Гагаріна, що оцінили минулий рік – як втілення багатьох вдалих бібліотечних та іміджевих заходів. Про це і будемо розповідати у постах Блогу.