понеділок, 4 грудня 2017 р.

платних  послуг  публічними  бібліотеками»

Пропонуємо витяги зі статті стосовно оновленого переліку надання платних послуг закладів культури, опублікованій у журналі «Бібліотечна планета», що буде доречним при плануванні роботи на наступний рік.

«Кабінет Міністрів України постановою від 12.07.2017 № 493 оновив Перелік платних послуг, які можуть надаватися державними і комунальними закладами культури (далі - Перелік). Так, Перелік значно розширено, що дає змогу за­кладам культури, в тому числі бібліотекам, збільшити грошові надходження до своїх спеціальних фондів.
У процесі організації надання платних послуг не­обхідно дотримуватися норм чинного законодавства.
Відповідно до ст. 13 Бюджетного кодексу Украї­ни, складовою спеціального фонду бюджету є власні надходження бюджетних установ, у тому числі над­ходження від плати за послуги, що надаються згідно із законодавством.
Кошти, що надходять від надання таких послуг, використовуються бібліотекою винятково на по­криття витрат, пов'язаних із їх організацією та на­данням. Однак ч. 9 ст. 51 того ж кодексу передба­чено, що надпланові надходження від надання платних послуг спрямовуються на погашення забор­гованості з оплати праці, нарахування на заробітну плату, комунальних послуг та енергоносіїв. Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бю­джетних коштів спрямовує 50 відсотків коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних надходжень, і 50 відсотків – на заходи, котрі необ­хідні для виконання основних функцій, але не забез­печені коштами загального фонду бюджету за відпо­відною бюджетною програмою.
Таким чином, платна послуга, що надається бі­бліотекою, повинна бути передбачена законодав­ством. Тому кожна бібліотека у процесі обрання платних послуг, які може надавати своїм користу­вачам, має обирати такі послуги з Переліку, затвер­дженого Кабінетом Міністрів України.
Відомі непоодинокі випадки, коли представники Державної аудиторської служби України за резуль­татами ревізій діяльності публічних бібліотек вима­гали перераховувати в дохід відповідного бюджету кошти, отримані від надання платних послуг, не пе­редбачених Кабінетом Міністрів України. При цьо­му державні аудитори посилалися саме на ст. 13 Бюджетного кодексу України.
Вимоги до організації надання платних послуг та порядок визначення їх вартості передбачені Порядком визначення вартості та надання платних послуг закладами культури, заснованими на дер­жавній та комунальній формі власності, затвер­дженим спільним наказом Міністерства культури України, Міністерства фінансів України та Міністер­ства економічного розвитку і торгівлі України від 01.12.2015 № 1004/1113/1556.
Так, бібліотека зобов'язана:
-    безкоштовно надавати користувачам повну, доступну та достовірну інформацію щодо порядку та умов надання конкретної платної послуги, її вар­тості, порядку та строку оплати;
-   оприлюднювати інформацію про вартість по­слуг, що діє на дату надання послуги, із застосу­ванням інформаційних засобів (реклама, інформа­ційна дошка, веб-сайт закладу тощо).
Розмір плати за надання конкретної послуги ви­значається на підставі її вартості, що розрахову­ється на весь строк її надання та в повному обсязі.
Собівартість платної послуги розраховується на підставі норми часу для надання такої послуги та вартості розрахункової калькуляційної одиниці часу. Бібліотеки самостійно визначають калькуля­ційну одиницю за кожною платною послугою, щодо якої здійснюється розрахунок вартості.
Рекомендуємо для кожної послуги розробити робочу (технологічну) картку, за допомогою якої визначатимуться (в розрахунку на калькуляційну одиницю):
- технологічні процеси, які необхідно здійснити для надання послуги;
- час, потрібний для надання послуги;
- працівники, які безпосередньо надаватимуть послугу.
На підставі даних робочої картки простіше зро­бити калькуляцію вартості послуги. Складовими вартості платної послуги є:
-  витрати на оплату праці працівників, які безпо­середньо надають послуги;
-   нарахування на оплату праці відповідно до за­конодавства;
-   безпосередні витрати та оплата послуг інших організацій, товари чи послуги яких використову­ються при наданні платних послуг;
-  капітальні витрати;
-   індексація заробітної плати, інші витрати від­повідно до чинного законодавства.
Розмір плати за той чи інший вид платної пос­луги визначається, виходячи з розрахунку витрат, пов'язаних з її наданням.
... багато запитань викликає така послуга, як продаж у неспеціалізованих магазинах (кіосках, лотках), через електронні системи продажу видань про фонди і діяльність бібліотек, музеїв, картинних галерей, виставкових залів, заповідників, реставраційних та інших закладів культури, довідково-бібліографічних та інформаційних продуктів (в елек­тронному вигляді - компакт-дисків), репро­дукцій, наборів листівок, афіш, плакатів (у тому числі із зображенням творів мистецтв, памяток літератури, нотними виданнями), а також суве­нірних виробів, значків, виробів народних про­мислів; декоративно-ужиткового, образотвор­чого мистецтва та фотомистецтва тощо.
Так, відповідно до Податкового кодексу України звільняються від оподаткування (сплати податку на прибуток) кошти бюджетних організацій, отримані від надання платних послуг, пов'язаних з їх ос­новною статутною діяльністю. Але неспеціалізований магазин (кіоск, лоток) - це окремий суб'єкт господарювання з універсальним асортиментом то­варів. Тому можна зрозуміти, що бібліотека буде змушена продавати свої видання лише через мага­зини, кіоски чи лотки, до того ж неспеціалізовані.
Також у законодавстві відсутній термін «елек­тронні системи продажу».
Новий Перелік був схвально сприйнятий бібліоте­ками, адже в ньому розширено асортимент послуг».
Детальніше:

Розколупа Н. Окремі аспекти надання платних послуг публічними бібліотеками / Н. Розколупа // Бібліотечна планета. – 2017. – № 3. – С. 8-10. 



Немає коментарів:

Дописати коментар