платних послуг публічними бібліотеками»
Пропонуємо витяги зі
статті стосовно оновленого переліку надання платних послуг закладів культури, опублікованій
у журналі «Бібліотечна планета», що буде доречним при плануванні роботи на наступний рік.
«Кабінет Міністрів України постановою від 12.07.2017 № 493 оновив Перелік платних послуг, які можуть
надаватися державними і комунальними закладами культури (далі - Перелік). Так, Перелік значно розширено, що дає
змогу закладам культури, в тому числі бібліотекам, збільшити грошові
надходження до своїх спеціальних фондів.
У процесі організації надання платних послуг необхідно
дотримуватися норм чинного законодавства.
Відповідно до ст. 13 Бюджетного кодексу України, складовою спеціального фонду бюджету є власні
надходження бюджетних установ, у тому числі надходження від плати за послуги,
що надаються згідно із законодавством.
Кошти, що надходять від надання таких послуг,
використовуються бібліотекою винятково на покриття витрат, пов'язаних із їх
організацією та наданням. Однак ч. 9 ст. 51 того ж кодексу передбачено, що надпланові
надходження від надання платних послуг спрямовуються на погашення заборгованості
з оплати праці, нарахування на заробітну плату, комунальних послуг та
енергоносіїв. Якщо такої заборгованості немає, розпорядник бюджетних коштів
спрямовує 50 відсотків коштів на заходи, що здійснюються за рахунок відповідних
надходжень, і 50 відсотків – на заходи, котрі необхідні для виконання основних функцій, але
не забезпечені коштами загального фонду бюджету за відповідною бюджетною
програмою.
Таким чином, платна послуга, що надається бібліотекою,
повинна бути передбачена законодавством. Тому кожна бібліотека у процесі
обрання платних послуг, які може надавати своїм користувачам, має обирати такі
послуги з Переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Відомі непоодинокі випадки, коли представники
Державної аудиторської служби України за результатами ревізій діяльності
публічних бібліотек вимагали перераховувати в дохід відповідного бюджету
кошти, отримані від надання платних послуг, не передбачених Кабінетом
Міністрів України. При цьому державні аудитори посилалися саме на ст. 13 Бюджетного кодексу України.
Вимоги до організації надання платних послуг та
порядок визначення їх вартості передбачені Порядком визначення вартості та
надання платних послуг закладами культури, заснованими на державній та
комунальній формі власності, затвердженим спільним наказом Міністерства
культури України, Міністерства фінансів України та Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України від 01.12.2015 № 1004/1113/1556.
Так, бібліотека зобов'язана:
-
безкоштовно
надавати користувачам повну, доступну та достовірну інформацію щодо порядку та
умов надання конкретної платної послуги, її вартості, порядку та строку
оплати;
-
оприлюднювати
інформацію про вартість послуг, що діє на дату надання послуги, із застосуванням
інформаційних засобів (реклама, інформаційна дошка, веб-сайт закладу тощо).
Розмір плати за надання конкретної послуги визначається
на підставі її вартості, що розраховується на весь строк її надання та в
повному обсязі.
Собівартість платної послуги розраховується на
підставі норми часу для надання такої послуги та вартості розрахункової
калькуляційної одиниці часу. Бібліотеки самостійно визначають калькуляційну
одиницю за кожною платною послугою, щодо якої здійснюється розрахунок вартості.
Рекомендуємо для кожної послуги розробити робочу
(технологічну) картку, за допомогою якої визначатимуться (в розрахунку на
калькуляційну одиницю):
- технологічні процеси, які необхідно здійснити для
надання послуги;
- час, потрібний для надання послуги;
- працівники, які безпосередньо надаватимуть послугу.
На підставі даних робочої картки простіше зробити
калькуляцію вартості послуги. Складовими вартості платної послуги є:
-
витрати на оплату
праці працівників, які безпосередньо надають послуги;
-
нарахування на
оплату праці відповідно до законодавства;
-
безпосередні
витрати та оплата послуг інших організацій, товари чи послуги яких використовуються
при наданні платних послуг;
-
капітальні витрати;
-
індексація
заробітної плати, інші витрати відповідно до чинного законодавства.
Розмір плати за той чи інший вид платної послуги
визначається, виходячи з розрахунку витрат, пов'язаних з її наданням.
... багато запитань викликає така
послуга, як продаж у неспеціалізованих магазинах (кіосках, лотках), через електронні
системи продажу видань про фонди і діяльність бібліотек, музеїв, картинних галерей, виставкових залів, заповідників, реставраційних та
інших закладів культури, довідково-бібліографічних та інформаційних продуктів
(в електронному вигляді - компакт-дисків),
репродукцій, наборів листівок,
афіш, плакатів (у тому числі із зображенням творів мистецтв, памяток літератури, нотними виданнями), а також сувенірних
виробів, значків, виробів народних промислів; декоративно-ужиткового, образотворчого
мистецтва та фотомистецтва тощо.
Так, відповідно до Податкового кодексу України
звільняються від оподаткування (сплати податку на прибуток) кошти бюджетних
організацій, отримані від надання платних послуг, пов'язаних з їх основною
статутною діяльністю. Але неспеціалізований магазин (кіоск, лоток) - це окремий суб'єкт господарювання з універсальним
асортиментом товарів. Тому можна зрозуміти, що бібліотека буде змушена
продавати свої видання лише через магазини, кіоски чи лотки, до того ж
неспеціалізовані.
Також у законодавстві відсутній термін «електронні
системи продажу».
Новий Перелік був схвально сприйнятий бібліотеками,
адже в ньому розширено асортимент послуг».
Детальніше:
Розколупа Н. Окремі аспекти надання платних послуг
публічними бібліотеками / Н. Розколупа // Бібліотечна планета. – 2017. – № 3. –
С. 8-10.
Немає коментарів:
Дописати коментар